De feestdagen komen er aan en dit is toch de tijd van het jaar waar iedereen naar uitkijkt om online te shoppen, niet? Geen drukte, gigantisch veel keus en met enkel één klik van je muis. Dit is een prima opportuniteit voor je online business om in de menigte op te vallen en zijn omzet te verhogen. Je verkopen kunnen zelfs aanzienlijk stijgen tijdens deze periode van het jaar!
Dit artikel omvat 10 tips die je kan gebruiken om je omzet te verhogen tijdens de feestdagen.
Online marketing is een must voor elk bedrijf, door het volgen van de volgende tips kan je het meeste halen uit je online verkopen tijdens de feestdagen!
1. Plan je winterpromoties op voorhand
Krijg een voorsprong op je verkopen en start al een maand op voorhand met plannen. Het is zo dat kerstshoppers hun aankopen veel eerder beginnen dan vroeger, zoals hieronder door een Google consumer survey bevestigd wordt.
2. It's the season to be jolly - Breng dit ook terug in je content
Terwijl iedereen in een feestelijke stemming is, is het essentieel dat je online business dit ook weergeeft. Verander je sociale media banners en geef ze een feestelijke achtergrond. Creëer een feestelijk thema voor je blog en social media kanalen. Deel foto’s en posts op Facebook en Twitter om de feestvreugde te verspreiden. Vergeet ook niet je winteracties te promoten via sociale media. Maak een creatieve afbeelding voor een Facebook post dat zowel visueel aantrekkelijk is als duidelijk overbrengt wat je aanbieding is tijdens de feestdagen.
3. AdWords aanpassen aan feestdagen
Tijdens de winterfeesten zijn mensen opzoek naar promoties. Ze zijn zelfs nog niet zeker wat ze willen maar ze willen het aan 50% korting. Zorg dat je bedrijf tussen de zoekmachines komt te staan als ze zoeken naar feestpromoties. Door het lanceren van aparte campagnes in je Adwords account, richt je zich op het doelpubliek dat zoekt naar zoekwoorden waar jouw producten bij zitten en promoties bevatten.
4. Lanceer winterpromoties retargeting banners
De laatste paar maanden zullen er wel duizend bezoekers je website bezocht hebben zonder iets te bestellen of zich voor je nieuwsbrief in te schrijven. Maar ze zijn wel op je website geweest! Dit toont aan dat deze mensen wel interesse hebben in wat je hen aanbiedt. Deze bezoekers kunnen klanten worden die je tijdens de feestdagen kan bereiken. De feestdagen geven de perfecte kans om die bezoekers terug naar je site te sturen en mogelijk de bestelling af te ronden waar ze eerst over twijfelden. Door het lanceren van retargeting banner advertenties, kan je potentiële klanten bereiken. Deze mensen worden door je feestpromoties over de drempel worden getrokken om jouw producten te kopen. Aangezien ze je site eerder hebben bezocht, is een klik terug naar je website van dit publiek waardevoller omdat ze eerder geneigd zijn iets te kopen of doen.
5. Jingle blogs, holy blogs, blogging all the way
Schrijf blogs of nieuwsberichten over je producten en overtuig het publiek dat deze geweldige cadeaus zouden zijn.
Je potentiële klanten moeten weten waarom ze jouw product zouden kopen voor hun familie of vrienden. Wat maakt van jouw product het perfecte geschenk? Door deze vraag te beantwoorden, zal je in staat zijn gewone bezoekers om te toveren in echte klanten en dit betekent meer opbrengsten!
6. Bied gratis verzending of verpakking aan
Gratis verzending is een goede manier om bepaalde klanten over de drempel te krijgen, en met de feestdagen kan je één dag of één week gratis verzending aanbieden. Je kunt dit koppelen met de feestdagen en dit geeft je gegarandeerd een boost in verkopen. Volgens een studie uitgevoerd door Deloitte, is 66% van de online shoppers meer geneigd te shoppen via een online winkel als er een kans is op gratis verzendig.
Het is altijd leuk als je klanten iets extra krijgen voor hun aankopen, zeker met de feestdagen zijn ze hier echt naar op zoek. Het bieden van gratis verpakking of een kaart bij hun aankoop maakt de klant een echte fan, want dit zijn zo de typische dingen tijdens de feestdagen waar meeste mensen tegenop kijken. Hier kan je ook gebruik van maken om op te vallen tussen alle andere cadeaus. Laat een speciale verpakking ontwerpen die je bedrijf uniek maakt.
7. Exclusieve kortingen en koppelverkoop
Bied exclusieve kortingen enkel aan personen die zich inschrijven voor je nieuwsbrieven. Veel bedrijven doen dit al door hun klanten 10% korting te geven op hun eerste aankoop. Dit is een perfecte manier om omzet te verhogen tijdens de feestdagen en doorheen het hele jaar. Mensen zijn altijd op zoek naar manieren om tijd en geld te besparen tijdens de feestdagen, dus het bieden van een korting voor het inschrijven op de nieuwsbrief is veel aantrekkelijker tijdens de winterperiode dan elke andere tijd van het jaar. Je kan ook gebruik maken van koppelverkoop door enkele producten samen aan te bieden in je webshop in een geschenkbundel of promotionele kerstbundels aan te bieden, tegen een verminderde prijs.
8. Vergeet je huidige klanten niet!
Indien je email adressen hebt van je bestaande klanten, is dit een perfecte tijd om hen te bedanken voor hun trouw. Je kan ze een speciale promotie sturen dat ze op je website kunnen gebruiken. Of zelfs doorsturen naar een vriend.
9. Deel je persoonlijke feestervaringen
Deel foto’s van je bedrijf of huis versierd voor Kerstmis en deel dit op je website en sociale media kanalen. Een blik achter de schermen laat je klanten binnenkijken in de geest achter het bedrijf en dat maakt je bedrijf toegankelijker.
10. Wees mobiel bereikbaar
Tijdens de vorige feestperiode gebruikte wel 38 % van de shoppers hun smartphone om websites te zoeken voor geschenken. Het is geen geheim dat het gebruik van mobiele telefoons blijft stijgen. Als je bedrijf geen responsive of mobiel geoptimaliseerde website heeft dan zal je zeker een heel deel shoppers kwijt geraken aan je concurrenten die dit wel hebben. Voor de kleinschalige bedrijven die hier nog niet mee bezig zijn, geven de feestdagen een opportuniteit om dit aan te kaarten. Neem deze tijd om mobiele variaties van je landingspagina’s gekoppeld met je feestdagencampagnes te maken.