Een website dient slechts om je producten en diensten toe te lichten en je contactgegevens te tonen. Wrong! Een website is veel meer dan dat. Een goed uitgebouwde website is een investering die je op korte maar vooral lange termijn heel wat extra omzet zal opleveren.
De bedoeling van een website is om een uitstekende eerste indruk te maken om zo uiteindelijk 24/7 nieuwe klanten aan te trekken. Maar hoe krijg je meer omzet uit je website? Hieronder vind je 4 concrete tips:
- Bepaal de doelgroep
- Wat wil je en heb je te vertellen
- Breng meer bezoekers naar je website
- Implementeer een sterke call-to-action
Als ondernemer heb je ongetwijfeld een goed beeld van jouw doorsnee klant. Om je potentiële klanten aan te spreken, kan je jouw website best aanpassen naar hun verwachtingen. Je kan dit best vergelijken met de inrichting van een kledingzaak. Richt jouw kledingzaak zich op stijlvolle dames? Dan ga je voor een elegante boetiek. Ben je meer gericht op de puberende jeugd? Dan komt een flashy kledingzaak met luide beats beter over. Kortom je website moet je doelgroep op de juiste manier aanspreken.
Maar je hoeft je natuurlijk niet enkel op je potentiële klanten te focussen. Ga ook eens een kijkje nemen in je interne keuken. Wat maakt jouw bedrijf verschillend ten opzichte van de concurrentie, welke waarden vinden jullie zelf belangrijk, waarin blinken jullie uit en hoe kan je dit tonen op je website? Deze vragen brengen ons bij de volgende tip: wat wil je vertellen op je website?
Om websitebezoekers te converteren naar potentiële klanten is het nodig om vertrouwen en kwaliteit uit te stralen. Dit kan je doen door veel over jezelf te praten, maar nog beter is om de vragen van je potentiële klanten te beantwoorden. Maar hoe weet je welke vragen je klanten zich stellen?
Daar willen wij bij Analyz-it je graag mee helpen. Met Google Ads kunnen we tot in detail achterhalen wat jouw potentiële klanten zoeken via Google om tot bij jouw diensten en producten te komen. Dit doen ze vaak aan de hand van een vraag. Zo zal er vaak gezocht worden naar de kostprijs van je product of wat de voordelen er van zijn.
Om websitebezoekers te overtuigen om contact met je op te nemen, moet je deze vragen beantwoorden en hun verwachtingen inlossen. Als het kan, mag je zelfs de verwachtingen overtreffen en hun een aanbod doen dat ze niet kunnen weigeren.
Search Engine Advertising (SEA)
Zoals ik daarnet heb aangehaald helpt Google Ads je met het tonen van wat er leeft in jouw markt. Natuurlijk is dit niet het enige waarvoor Google Ads goed is. Met Search Engine Advertising (SEA) kan je met een beperkte investering ervoor zorgen dat je bovenaan de Google zoekresultaten komt te staan. Op die manier trek je op een rendabele manier meer potentiële klanten aan. Heb je al een Google Ads account en heb je het gevoel dat hier meer uit te halen valt? Dan kan je altijd gebruik maken van onze gratis Google Ads Scan.
Search Engine Optimization (SEO)
Bovenaan in de Google zoekresultaten staan is vandaag de dag heel belangrijk. Als we opzoek gaan in de Google zoekresultaten is de doorsnee surfer heel lui. We willen het antwoord op onze vraag zo snel mogelijk terugvinden. Hierbij beperken we ons heel vaak (bijna altijd) tot de eerste pagina van de Google zoekresultaten.
Sta je als bedrijf niet op de eerste pagina in Google? Dan besta je simpelweg niet. Logisch dus dat elke ondernemer hoog wil staan in de Google zoekresultaten. En wat is nog beter dan dat? Gratis bovenaan in Google staan, dat kan met Search Engine Optimization.
Social media marketing
Maar Google is niet de enige website die vaak het instappunt is voor online surfers. Ook sociale media zijn een ideaal kanaal om meer bezoekers naar je website te brengen. Meer nog, het is de uitgelezen kans om een band te scheppen met je huidige en potentiële klanten.
Toon hoe je jouw product moet gebruiken, laat zien welke effecten jouw diensten hebben, vraag naar de mening van je doelgroep. Het kan allemaal via Facebook, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Instagram, … . Onderschat de mogelijkheden van social media marketing dus zeker niet.
Nieuwsbrieven
Om bestaande klanten terug naar je website te brengen, zijn ook nieuwsbrieven nog altijd een populaire methode. Hou je klanten op de hoogte van nieuwe producten, toon producten en diensten die aansluiten bij een eerdere aankoop, geef korting aan je bestaande klanten, …. . Met nieuwsbrieven kan je op een persoonlijke manier extra service aanbieden aan je huidige klanten en potentiële klanten overtuigen om bij jou een eerste aankoop te doen.
De meest rendabele manier om meer omzet uit je website te halen, is door deze 4 online marketing kanalen efficiënt in te zetten.
Nu je weet wie je doelgroep is, wat je hun wil vertellen en hoe je hun het best kan bereiken, is het nodig om de kers op de taart te zetten. Hiermee bedoel ik, het verhogen van de kans dat een websitebezoeker een effectieve klant wordt. Dit doe je door een concrete call-to-action toe te voegen aan al je landingspagina’s, zodat een potentiële en geïnteresseerde klant zijn of haar contactgegevens achterlaat. Dus…
Ik wil meer rendement met mijn website!
Dus wil je meer omzet uit je website en het internet in het algemeen? Neem dan zeker contact met ons op. Dat kan via telefoon +32 (0)11 74 36 76 of e-mail. We denken graag samen met je mee over de mogelijkheden die er zijn voor jouw onderneming.