We zijn aan het laatste bericht toegekomen van onze "succesvolle webshop"-reeks. 5 maandagen lang hebben we je door het hele proces geleid van hoe je een webshop moet beheren. Vandaag zijn we aangekomen bij het laatste bericht en leggen we je uit hoe je met een sterke dienstverlening voor meer omzet kan zorgen.
Lees hier de voorgaande artikels:
In ons vorig bericht hebben we je al duidelijk gemaakt dat bestaande klanten uiterst belangrijk zijn. Ze zijn goedkoper om naar je webshop te brengen en ze zullen sneller overgaan tot aankoop. Je kan bestaande klanten tevreden houden met kortingsacties, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Met een sterke service bijvoorbeeld. Een duurzame en doordachte dienstverlening zorgt ervoor dat klanten zonder nadenken een tweede aankoop bij jou doen. Hoe je voor een sterke service na verkoop kunt zorgen? Dat leggen we je hieronder uit.
De allereerste service
Vanaf wanneer begint nu net de service na verkoop? Als je klant het product bij zijn thuis heeft aangekregen? Neen hoor, het begint veel vroeger. Vanaf het moment dat de webshop bezoeker op “bestelling afronden” heeft gedrukt, is het aan jou om de best mogelijke dienstverlening aan te bieden.
Met E-starter van Analyz-it kan je zelf makkelijk de bevestigingsmail, die je klant aankrijgt na een bestelling, personaliseren. Schrijf dus geen flauwe 'dag en bedankt' voor de bestellingsmail. Begin hier al met je dienst na verkoop en bied je klant service die hij ergens anders niet zou krijgen. Verkoop je bijvoorbeeld juwelen online? Dan kan je in de bevestigingsmail links leggen naar de webshoppagina waar je herstellingen aanbiedt of naar de pagina waar je het juweel kan laten oppoetsen.
Verras je klanten
Als een online shopper een product bestelt, verwacht hij zijn product zo snel mogelijk en that’s it. Als je er even bij stil staat, je klant aangenaam verrassen, is eigenlijk niet echt zo moeilijk. Stel eens voor. Je klant doet zijn pakketje open, vindt het product waarnaar hij op zoek was. En oh, wat is dat? Een kortingsbon op mijn volgende aankoop? Hoe geweldig is dat! Op die manier maak je van gewone eenmalige klanten, klanten die helemaal verzot zijn op jouw webshop.
Retourner sans hésiter
Een groot struikelblok voor veel Vlamingen om online te shoppen is: Wat als het product niet is wat ik had gedacht? Dat jouw klant je product niet fysiek kan aanraken en observeren is en blijft (voorlopig) een hindernis voor e-commerce. In de toekomst zal 'virtual reality' de brug tussen elektronische werkelijkheid en de echte wereld steeds kleiner en kleiner maken. Tot een moment waar je zelfs dingen kan voelen langs het internet. Dit is toekomstmuziek en daarmee zijn de huidige problemen van e-commerce nog niet opgelost. Daarom is het heel belangrijk om de klant goed in te lichten over het product dat hij of zij koopt. Zo verklein je de kans dat een klant jouw product moet retourneren.
Je klant goed informeren over je product op jouw webshop is dus uiterst belangrijk. Zorg voor duidelijke foto's, afbeeldingen waarin wordt getoond hoe je het product moet gebruiken. Productomschrijvingen die tot in detail de specificaties van het product weergeven, zodat er geen misvattingen kunnen ontstaan. Geef je online bezoekers de kans om op een persoonlijke manier vragen te stellen. Als er uiteindelijk toch iets misloopt en de klant niet tevreden is met het ontvangen product, zorg er dan voor dat de klant bij jou terecht kan met zijn vragen en dat zijn of haar probleem wordt opgelost. Communiceer persoonlijk en geef de klant het gevoel dat hij er echt toe doet. Dit voordeel heb je ten opzichte van giganten als Bol en Coolblue. Hun klantenbestand is zo enorm groot dat ze niet meer op een persoonlijke manier kunnen praten met hun klanten. Gelukkig kan jij dat wel!
Heb je na het lezen van onze reeks zin om de handen uit de mouwen te steken? Contacteer ons vrijblijvend en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.
Lees hier alle berichten:
1: Een succesvolle webshop opstarten
2: Laat je webshop opvallen
3: Van bezoeker tot aankoop
4: Aankoop stimuleren op jouw webshop
5: Sterke dienstverlening, creëert sterke klanten