Scoort je website niet op Google? Krijg je niet genoeg bezoekers? Wil je op nummer 1 staan in Google? Lees dan zeker verder!

Door op nummer één te staan in Google zal je meer bezoekers naar je pagina lokken. Hierdoor zal je meer klanten aantrekken en vervolgens zal je omzet stijgen. Een website dat rendement oplevert, dat is het doel. Hier zijn enkele tips om bovenaan in Google te komen:

  1. Kies de juiste zoekwoorden
  2. Geef voldoende informatie
  3. Bepaal zelf de metatitel en tekst
  4. Zorg voor afbeeldingen met Alt-tag
  5. Leg relevante links
  6. Zorg voor een goede technische opbouw
  7. Laat een SEO audit uitvoeren

1. Kies de juiste zoekwoorden

Denk na over je bedrijf, product of merk. Hoe omschrijf je deze het beste? Voeg daar ook de voordelen aan toe. Waarom moeten mensen bij mij zijn en niet bij mijn concurrent? Zorg dat deze zoekwoorden heel relevant zijn voor je websitebezoekers. Plaats deze relevante termen ook in je URL en in je pagina titels. 

2. Geef voldoende informatie

Een website dat geen inhoud of "content" heeft zal niet relevant zijn voor de bezoeker en dus slecht scoren. Zorg er dus voor dat je genoeg relevante content op je website staat. Geef voldoende informatie en denk bij elke zin die je schrijft, aan de bezoekers. Wat willen ze weten? Waarom bezoeken ze mijn website?

3. Bepaal zelf de metatitel en tekst

De "metatitel" is de eerste zin dat je leest bij het zoekresultaat van Google. Deze titel moet goed samenvatten waarover de pagina gaat waarop de bezoeker terecht komt. Is de titel relevant voor de pagina, dan zal Google dit belonen. Een "metatekst" is de kleine paragraaf dat je ziet als je iets zoekt op Google. Dit is de omschrijving onder de metatitel. Zorg dat de omschrijving duidelijk weergeeft wat de bezoeker op de pagina kan vinden. Bij ACMS websites van Analyz-it kan je de metatitel en tekst zelf schrijven, zo bepaal jij wat Google toont en kan je zoekers overtuigen om je website te bezoeken. Kies je de metatitel niet zelf dan kiest Google de titel en tekst, het haalt deze uit de webpagina. Het nadeel hiervan is dat je soms rare zinnen krijgt of foutieve informatie.

4. Zorg voor afbeeldingen met Alt-tag

Een "Alt-tag" is een woord of paragraaf dat een afbeelding omschrijft. Google is blind maar kan wel lezen. Google kan dus geen afbeeldingen zien maar wel de Alt-tags lezen en zo weet het wat er op de foto staat en of de foto relevant is. Voeg je een Alt-tag toe dan zal Google je belonen door een hogere ranking en een plaats bij Google Images. Zorg er ook voor dat je afbeelding een correcte naam heeft. Dit heeft net zoals een Alt-tag veel invloed op je resultaten.

5. Leg relevante links

Het is belangrijk dat je relevante links legt naar andere pagina's op je website en ook naar andere websites. Google houdt van links maar enkel van relevante links. Zijn de links op je pagina niet relevant voor je bedrijf, product of merk dan kan Google je hiervoor afstraffen en je website verlagen in positie of zelfs niet meer tonen. Zijn er ook andere websites die naar jou website linken (en relevant zijn) dan zal Google vaststellen dat je website belangrijk is en je belonen met een hogere positie.

6. Zorg voor een goede technische opbouw

Hoe een websitebezoeker je website ervaart is heel belangrijk voor Google, ook op technisch vlak. Zorg er dus voor dat je website snel laadt, een duidelijke structuur heeft en mobielvriendelijk is. Op technisch vlak kunnen we hier nog 5 pagina's volschrijven. Omdat er veel aspecten zijn die belangrijk zijn voor Google. Bij websites van Analyz-it heb je deze technische achtergrond al. Omdat wij websites bouwen en ook online marketing doen zorgen wij er bij de aankoop van een website al voor dat deze SEO geoptimaliseerd is op technisch vlak en dus goed zal scoren. Wil je al een goede start naar de eerste positie in Google? Neem dan contact op met ons.

7. Laat een SEO audit uitvoeren

Heb je al een website en is deze nog lang niet aan vervanging toe? Dan kan je met een SEO-audit ontdekken hoe je hoger kan scoren. Een SEO-audit is een soort van onderzoek dat wij uitvoeren op je bestaande website. Tijdens deze audit onderzoeken wij de technische en inhoudelijke aspecten die SEO kunnen beïnvloeden. Op het einde van de audit ontvang je een overzichtelijk rapport zodat je duidelijk kan zien waar je website slecht scoort en hoe je dit kan verbeteren. Wil je op nummer één staan in Google? Laat dan een SEO-audit uitvoeren door Analyz-it en wij helpen je naar de eerste positie.

Wij deden het zelf

Eerste keer op deze pagina? Lees van boven naar beneden.

Al eerder hier? naar laatste update »

Dinsdag 27/11/2012

Ik krijg zeer vaak de vraag van mensen hoe ze hoog kunnen scoren in Google. Mijn antwoord: "koop een website bij ons en let goed op tijdens de bijhorende opleiding."

Uiteraard klinkt dat als een ingeoefend sales-praatje, en niemand gelooft het tot het tegendeel bewezen is. Een aantal mensen gelooft ons, en zij kopen een website bij ons. Echter niet iedereen wil het risico nemen om die investering te doen, zonder zeker te zijn van het beoogde resultaat. Je zou niet de eerste zijn die een kat-in-een zak gekocht heeft als het over IT of websites gaat...

Wel, ik ga vandaag de uitdaging aan om bovenstaande waar te maken "in real time". Ik begin "nu" aan een poging om in de top 5 te geraken binnen Google België met een specifieke zoekterm. Uiteraard wil ik graag ooit op positie 1 geraken, maar in de eerstkomende maand stel ik mij tevreden met een positie in het midden van de eerste pagina van Google.

Ik zal hieronder mijn acties en resultaten dagelijks bijloggen zodat je kan zelf kan volgen welke stappen nodig zijn om de top 5 te halen - of niet - want ik kan uiteraard ook flagrant mislukken. Maar "wie niet waagt, niet wint", en ik mag als ondernemer toch wel wat risico nemen om ons product in de kijker te zetten.

Tot morgen voor het eerste verslag...


Woensdag 28/11/2012

Stap 1 heb ik eerder dit jaar gedaan: een website gekocht bij Analyz-it.
Is deze stap persé nodig? Ja en neen:

  • JA, je hebt uiteraard een website nodig, die je zelf kan aanpassen en die technologisch in orde is om überhaupt te kunnen scoren in Google.
  •  NEEN, deze moet niet van bij Analyz-it komen.

Ikzelf heb voor mijn bijberoep een website aangekocht bij Analyz-it. Het product dat ik gebruik om de site up-to-date te houden is 'TwoStepWeb',  wat voor mij een betaalbaar systeem is dat toch goed in Google kan scoren (ik hoop het toch, want anders heeft deze test een averechts effect).

De site is gebouwd rond een hobby van mij: 'vellen en snoeien van moeilijke bomen', en deze site is te bezichtigen op www.bossmann.be. Binnen die site kan je zien dat ik ook de wortelstronken weghaal nadat een boom geveld is. in de volksmond noemt dat "stronken frezen", en de gemiddelde doe-het-zelver in Limburg of De Kempen gaat daarvoor een "stronkenfrees huren". Deze laatste term wil ik gebruiken als zoekterm.

Hierbij al een belangrijke tip: ik kies het zoekwoord in functie van de doelgroep die ik wil bereiken. Ik wil mensen naar mijn site lokken die van plan zijn om een stronkenfrees te huren bij een gespecialiseerde verhuurfirma. Echter, wanneer ze straks op mijn site zien dat ze voor dit werkje kosten/baten beter gesteld zijn om het aan mij door te geven dan zelf zulk een machine te huren, dan kan ik van die bezoeker een potentiële klant maken. En laat dit nu net het doel zijn van elke commerciële website: vanuit het Internet nieuwe klanten plukken.

De zoekterm is gekozen en nu ga ik kijken in Google hoe goed/slecht ik vandaag al scoor op de bewuste term. Je kan hiervoor ingewikkelde tools gebruiken, maar het snelst doe je dat via een steekproef: surfen naar www.google.be en de zoekterm intikken. Let wel op dat je niet ingelogd bent met je Gmail of Google account alvorens je de term intikt, en beperk je zoekfunctie ook niet binnen 'pagina's uit België', dat zou te gemakkelijk zijn.

Ik ben snel de eerste 5 pagina's (=50 eerste zoekresultaten) doorgebladerd en zie nergens mijn site verschijnen. Dat is goed, want ik wil met deze uitdaging bewijzen dat je ook 'uit het niets' kan scoren in Google. Een screenshot van de eerste pagina (=top 10 zoekresultaten) heb ik hier gelinkt. Dit is de nulmeting, het uitgangspunt: ik scoor vandaag nergens met de beoogde zoekterm.

Vanaf morgen begint het 'echte' werk: pagina aanmaken en optimaliseren. Meer daarover morgen.

 


 

Donderdag 29/11/2012

Vandaag gebeurt het: de eerste stap naar een nummer 1 positie in Google. Enkele essentiële dingen die moeten gebeuren op een rijtje:

een pagina aanmaken met de juiste URL
Ik hoor een aantal denken: "Lap, het begint al technisch te worden". En ja, wat volgt is gedeeltelijk een technisch verhaal, maar ik ga aantonen dat je dit met de juiste tool eenvoudig zelf kan uitvoeren. in plaats van een ellenlange epistel te schrijven over hoe je een pagina aanmaakt in je site, toon ik snel onderstaand filmpje. De stappen die je zal zien zijn: inloggen, nieuwe pagina maken, URL nakijken, opslaan.

Bekijk YouTube filmpje 1 »

Inhoud in de pagina plaatsen
Nadat de pagina aangemaakt is, moet deze nog voorzien worden van de juiste inhoud. De inhoud zou volledig moeten afgestemd zijn op het zoekwoord, met andere woorden: ik gebruik de zoekterm meermaals in mijn tekst die ik op de pagina ga plaatsen. Afhankelijk van hoeveel concurrentie er is in Google op de beoogde zoekterm, zal ik overtuigender uit de hoek moeten komen met meer inhoud over mijn zoekwoord. Soms volstaat 1 pagina niet, en moeten we er meerdere toevoegen. Echter ik ga er nog van uit dat we met 1 pagina voldoende hoog kunnen scoren.

Ik voeg ook enkele foto's aan de pagina toe, en voor ik deze in het systeem oplaad, dan geef ik de foto's nog een zinnige bestandsnaam (uiteraard met het zoekwoord er in verwerkt). Voorbeeld: stronkenfrees-huren.jpg

Tenslotte voorzie ik opmaak: titels en vette woorden waarvan ik wil dat Google denkt dat ze belangrijk zijn. Ook hier zorg ik dat de titels het zoekwoord bevatten.

Bekijk YouTube filmpje »

Zorgen dat de pagina gelinkt wordt
Aangezien de nieuw aangemaakte pagina niet in mijn basismenu voorkomt, kan Google deze ook niet vinden. Google kan enkel links volgen, dus nu moet ik een link gaan leggen vanop andere pagina's in mijn site naar de nieuw aangemaakte pagina. Ik heb in de BossMann site 2 links gelegd naar de bewuste pagina: 1 vanuit de homepage, en 1 vanuit de pagina "aanbod"

Morgen alweer meer SEO beheer...


Vrijdag 30/11/2012

Ik kon het niet laten om gisteren nog even te kijken in Google of mijn pagina al opgepikt was. En neen hoor, natuurlijk niet. Deze zoekrobot heeft ook geen reden om elke dag te komen kijken op mijn website. Dit in tegenstelling tot vb een nieuwssite zoals 'de redactie.be'. Nieuwssites hebben continu updates, en het blijkt dat zoekrobotten hun ritme aanpassen aan het ritme dat er nieuwigheden te zien zijn.

 

Het wordt dus vermoedelijk nog even wachten eer Google de nieuwe pagina gevonden heeft. Ondertussen zal ik even uitleggen hoe je kan nakijken of bepaalde pagina's van je site al geïndexeerd zijn in Google:

Gebruik daarvoor het comando 'site:[www.uwsite.be]'
VB wanneer ik Google intik: site:www.bossmann.be dan zie ik alle pagina's van de BossMann site die Google ooit gevonden heeft. Als de nieuwe pagina hier niet tussen staat, dan is deze nog niet geïndexeerd door Google.
Indien er tientallen of honderden pagina's staan, kan je het commando uitbreiden met een zoekterm. VB 'site:www.bossmann.be[spatie]stronkenfrees' geeft alle pagina's die het woord 'stronkenfrees' bevatten, en die in Google geïndexeerd zijn. In onderstaand voorbeeld zie je dat er slechts 1 pagina gevonden is, en dat is niet de nieuw aangemaakte pagina.
Dus als ik het zoekcommando uitbreid met 'site:www.bossmann.be[spatie]stronkenfrees[spatie]huren' verwacht ik geen resultaten. En inderdaad, dit is het geval.

Om ervoor te zorgen dat de pagina sneller opgepikt wordt door Google, kan ik de zoekrobot een handje helpen door links te leggen vanuit andere websites naar de bewuste pagina. Ik ga dan ook "nu" een link leggen op de zoekterm naar de doelpagina: stronkenfrees huren

Het linken vanuit andere sites naar je eigen websites heeft ook een 2de positief effect: Google gaat je website als 'populair' beschouwen, en zal je pagina hoger ranken dan wanneer er geen externe sites naartoe gelinkt zijn. Let er wel op dat je enkel links legt vanuit relevante en betrouwbare websites, niet vanuit websites die niks anders doen dan linken leggen. Dit laatste kan een negatief effect hebben op je site.

Na het weekend zal ik weer verder werken aan dit artikel. En hopelijk heeft Google mijn pagina dan wel gevonden...


Zondag 2/12/2012

Vandaag zocht ik nog eens op Google of ik al op de eerste 5 pagina's te zien was, en neen hoor, nog geen spoor van een goede Google score. Echter, via het ondertussen gekende commando 'site:www.bossmann.be [spatie]stronkenfrees[spatie]huren' zag ik wel dat de pagina al ergens in Google zat.

Als we dit resultaat bekijken, dan weet ik zeker dat:

  • Google mijn pagina al in zijn index heeft zitten
  • De 3 pagina's geïndexeerd zijn die de term "stronkenfrees huren" bevatten

Dat is al goed nieuws ! Alle pagina's die ik geschreven of aangepast heb, zitten alvast ergens in de index van Google. Nu nog wachten op betere resultaten.

Enkele kanttekeningen bij deze pagina: Je kan zien dat er naast mijn 3 resultaten ook meerdere advertenties staan. De eerste 3 zoekresultaten zijn betaalde advertenties, geen 'organische', of 'niet-betalende' resultaten. Het blijft mijn doelstelling om in de top5 niet-betalende resultaten te geraken.

Om in de top 3 betalende advertenties te geraken met een beperkt budget, zal ik later nog een blog schrijven.

 


 

Maandag 3/12/2012

Deze ochtend kwam mijn medewerker Nico vertellen dat ik al op de eerste pagina binnen Google te vinden ben. Wel, ik ga 'nu' even kijken of dat zo is...

Bekijk het filmpje: Bekijk de YouTube video »

Het is dus gelukt om op de eerste pagina in Google te geraken, al is het maar op de 10de plaats. Ik ga nu enkele dagen afwachten alvorens extra inspanningen te doen. Het kan zijn dat mijn pagina over stronkenfrees huren nog gaat stijgen of dalen zonder bijkomende inspanningen. ik ben benieuwd... 



Dinsdag 4/12/2012

Vandaag ben ik weer verheugd bij het intikken van mijn zoekterm: de 8ste organische positie is een feit. Dat betekent 2 plaatsen winst op 1 nacht.

Echter daarnet beleefde ik een kleine nachtmerrie op SEO-gebied: Toen ik nog eens met een kritisch oog naar de pagina met zoekresultaten keek, zag ik dat de omschrijving van het zoekresultaat niet echt mooi is:

De zinnen die er staan zijn onsamenhangend, en motiveren een eventuele lezer niet om door te klikken.

De reden hiervan is dat ik mijn pagina-instellingen niet aangepast heb, een kemel van formaat als het gaat om Google optimalisatie. Eigenlijk had dit al op 29/12 moeten gebeuren, samen met het aanmaken van de pagina.

What the fuzz? Een goede pagina-titel en pagina omschrijving is om 2 redenen onmisbaar:

  • Zoekrobotten gaan de pagina-titel en pagina-omschrijving ook indexeren, en volgens mij met een hoger 'gewicht' dan de eigenlijke inhoud van de pagina. Immers, een pagina-omschrijving zou de samenvatting moeten zijn van de pagina zelf; en een goede samenvatting lijkt me minstens even belangrijk dan de pagina zelf.
  • Google gaat deze samenvatting tonen in zijn zoekresultaten. De surfer gaat dus op basis van die kleine samenvatting beslissen om door te klikken naar je website. In het menselijk brein speelt er een bepaalde aantrekking tot bepaalde samenvattingen, en een afkeer tegen andere. Goede samenvattingen hebben steeds 1 ding gemeen: het zoewoord naar waar de surfer op zoek is, moet voorkomen in de samenvatting, liefst in een context die aanzet om verder te klikken.

Als titel zou ik willen: Stronkenfrees huren
als omschrijving: Wil je een stronkenfrees huren? Bij BossMann kan je een stronkenfrees huren op uurbasis. Je moet de stronkenfrees dus geen ganse dag huren. huurprijs: 40€/uur inclusief bediening en brandstof.

Hoe ik dat doe in TwoStepWeb - ja, ik kan het niet laten om wat reclame te maken voor een goed CMS systeem - toon ik even in real time via dit filmpje:

Bekijk YouTube Filmpje »

Conclusie: het invullen van de juiste pagina-instellingen is een must en gaat eenvoudig via een goed CMS systeem.

ik ben benieuwd of deze aanpassing nog een extra duw zal geven aan mijn ranking.

Tot morgen !


Woensdag 5/12/2012

Vandaag alweer 1 plaats winst. Ik sta nu op de eerste pagina van Google.be, positie 7.

Wat me opvalt is dat Google de nieuwe pagina-instellingen die ik gisteren heb ingevuld, nog niet heeft opgepikt. Hopelijk levert me de aanpassing van gisteren nog 2 plaatsen winst op, dan staan we weldra op de gedroomde 5de plaats (of hoger? ik hoop het...)


Donderdag 6/12/2012

De Sint bracht geen betere positie

Vandaag geen vooruitgang: Pagina1, positie 7 is gebleven. Om te vermijden dat ik fouten gemaakt heb tijdens het opstellen van de pagina, ga ik nog even alles nakijken, en als resultaat heb ik nog enkele kleine dingen gedaan:

Ik heb eerst de tekst nog eens nagelezen en een spellingsfout rechtgezet. Vervolgens heb ik een tussentitel ingevoegd, in 'H2' formaat, die ook het keyword 'stronkenfrees huren' bevat.

Tenslotte heb ik mijn site bekeken met een externe SEO tool om te kijken of alles consistent is. Hieruit heb ik 2 dingen geleerd:

  • De omschrijving die ik toegevoegd heb op 4/12/2012 is mogelijks te lang: meer dan 170 karakters.
  • Verder had ik een verkeerde 'keyword tag' toegevoegd, namelijk  'stronkenfrees te huur', wat je kan zien in het filmpje van 4/12/2012. Deze tag komt niet voor in mijn tekst. Deze inconsistentie moet gefixed worden: je mag enkel keywords gebruiken die letterlijk in de pagina-inhoud voorkomen.

Beide zaken heb ik nu rechtgezet.

TIP: De 2 tools die ik gebruikt heb zijn: 'meta keyword inspector' en 'keyword density analyzer' van wmtips.com.


Dinsdag 11/12/2012

Wanneer kwam Google voor de laatste keer kijken naar mijn site?

Ik zag dat de aanpassingen die ik eerder gedaan heb, nog steeds niet in google zichtbaar zijn. Vandaar zou ik graag willen weten wanneer Google voor de laatste keer langsgekomen is. In onderstaand filmpje kan je leren hoe je dit nakijkt.

Bekijk YouTube filmpje »

Voor mijn pagina is Google een laatste keer langsgeweest op 1 december. Ik ga nu wachten met aanpassen tot mijn vorige aanpassingen volledig geïndexeerd zijn. Kwestie van te weten welke acties hebben geleid tot welke resultaten.


Woensdag 12/12/2012 GELUKT !

Eerste pagina van Google - Positie 4

Het is zover! De pagina die we binnen de top 5 wilden hebben staat vandaag op positie 4.

Toeval? Neen, volgens mij niet. Immers met dezelfde site heb ik ondertussen ook hoge posities met andere zoektermen:

  • vellen moeilijke bomen: positie 1
  • Stronkenboor huren: positie 2 en positie 3
  • stronkenboor: positie 4

Met het juiste website pakket en de juiste service kan je zeer hoge posities bereiken in Google en bijgevolg ook meer nieuwe klanten halen uit Internet. Neem gerust contact op om de mogelijkheden voor jou te bekijken.


Zondag 06/01/2013  Beter dan verwacht !

Nieuwjaar bracht het ultieme cadeau met zich mee: op nummer 1 in Google.

Ik heb bewust enkele dagen gewacht met het bloggen over deze positie, om zeker te zijn dat het geen tijdelijk fenomeen zou zijn. Maar neen, ik sta ondertussen ongeveer een week op eerste - niet betaalde positie, een droom voor elke ondernemer.

De aanvragen komen ook al binnen van over het ganse land.

Een voorbeeld:

"Hallo,

Ik ben boomverzorger in bijberoep en heb zelf geen stronkenfrees. Al af en toe een stronkenfrees gehuurd. Als ik jullie uurtarieven zie, zal ik wel wat vaker aan jullie denken als ik in de buurt iets heb. Nu heb ik echter een boomwortel van een kastanje weg te frezen in de buurt van tervuren... Niet bij de deur voor jullie. Toch een vraag of jullie zo ver komen en wat dan de transportkost zou zijn.

Alvast bedankt
Z.

"

Wat ik wilde bereiken is dus bereikt: Méér rendement met mijn website.

Meer rendement is voor mij méér aanvragen, meer klanten met minder kosten. En dat is gelukt.

Hoe? Met een TwoStepWeb website en de bijhorende opleiding van Analyz-it. Hoe kan het ook anders ;-)

28/10/2013 Te veel succes !

In het najaar van 2013 heb ik mijn pagina aangepast om slechter te scoren in Google. Door de goede Google score, kreeg ik te veel aanvragen en deze kan ik mijn bijberoep niet bolgewerkt krijgen. Helaas maar toch hopelijk dat mijn pagina nu gaat dalen in de zoekresultaten.

Vragen of opmerkingen, zelf een website starten: janvo@analyz-it.be | 0476 88 30 24