Geen bouncepercentage meer in standaard Google Analytics 4 rapport

Ben je de statistieken van Google Analytics 4 aan het bekijken? Zoek dan niet naar het bouncepercentage, want van deze parameter heeft Google afscheid genomen voor z’n standaard rapportering.

Dit is in eerste instantie misschien een beetje frustrerend, maar het is best wel een logische beslissing, aangezien de echte waarde van het bouncepercentage hoofdzakelijk afhangt van de pagina i.p.v. de sessie. Een concreet voorbeeld:

Krijg je veel bezoekers die landen op je contactpagina, en verlaten die je website na het lezen van je openingsuren, dan heeft je website een hoog bouncepercentage. In dit geval zijn deze bezoekers zeker niet minderwaardig, aangezien ze hebben gevonden waarvoor ze kwamen, namelijk je openingsuren.

Het bouncepercentage kon in het verleden dus een vertekend beeld geven van de kwaliteit van je websitebezoekers.

Sessies met engagement

In plaats van het bouncepercentage heeft Google ons een nieuwe parameter gegeven namelijk ‘Sessies met engagement’, oftewel sessies met betrokkenheid. Maar wanneer is een websitebezoeker betrokken? We spreken over een sessie met engagement als:

  • De bezoeker langer dan 10 seconden op je website blijft
  • De bezoeker meer dan 1 pagina bekijkt
  • De bezoeker converteert (waardevolle actie)

Gebruikers die langer dan 10 seconden op de landingspagina blijven, om dan weer de website te verlaten, zijn nu dus ook kwaliteitsvol, omdat ze betrokkenheid hebben getoond. Vroeger werden deze als bouncers geregistreerd en hadden ze de websitestatistieken negatief beïnvloed. De nieuwe parameter 'sessies met engagement' schetst dus een veel duidelijker beeld over de algemene kwaliteit van je websitesessies.

Onze focus: De betrokkenheid van je website verhogen

Veel bezoekers op je website krijgen, is vaak geen al te grote uitdaging. Met de inschakeling van de juiste digitale marketing kanalen kan in principe iedereen extra bezoekers op de website krijgen. Conversies (waardevolle acties op je website) genereren is daarentegen niet altijd even eenvoudig. Om een websitebezoeker te laten converteren, moet er dus ook eerst een bepaalde betrokkenheid zijn.

De betrokkenheid van je website zo hoog mogelijk krijgen, is dan ook steeds een belangrijke doelstelling. Dit omwille van de simpele reden: betrokken sessies leiden nu, of later, tot conversies. De betrokkenheid laten stijgen doe je in eerste instantie door je marketinginspanningen af te stemmen op je doelgroep, waardoor je meer juiste bezoekers aantrekt. In een volgende stap optimaliseer je de website zodat de betrokkenheid hoger is, en er sneller geconverteerd wordt.

Wil je toch nog het bouncepercentage gebruiken?

Het bouncepercentage mag dan wel verdwenen zijn uit het standaard rapport, je kan het nog altijd gebruiken in een aangepast Google Analytics rapport. We raden je wel altijd aan om het bouncepercentage te bekijken per pagina of per campagnedoelgroep.


Starten met online marketing?

 

Neem gerust contact op of bel ons op via +32(0)11 743 676 voor een vrijblijvend voorstel. We analyseren je huidige site en inspanningen, en stellen vervolgens gerichte acties en een online marketingmix voor. Naar contact »