Sociale media is vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons leven. We gaan slapen en/of staan op met onze smartphone in de hand. Als we ons even vervelen, is de smartphone al weer vlug aanwezig om een kijkje te nemen wat er allemaal is gebeurd op sociale media.
Kortom (bijna) iedereen is aanwezig op sociale media op elk uur van de dag. Waarom hier niet op inspelen om je onderneming bekend te maken bij het grote publiek?
Social media marketingstrategie
Sociale media marketing is meer dan alleen maar aanwezig zijn op Facebook, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Twitter etc. Het is de bedoeling om al deze kanalen zo efficiënt mogelijk in te zetten om jouw ondernemingsdoelen te behalen.
Social media marketing gebeurt stap voor stap. Eerst zitten we samen om te bespreken wie je doelgroep is en wat je ondernemingsdoelstellingen zijn. Daarna kiezen we samen welke kanalen het best bij jouw onderneming passen, waarna we een uitgebreide content planning schrijven. Zo hoef jij niet wakker te liggen van wat je moet posten op sociale media.
Tot slot evalueren we bij Analyz-it de resultaten van de uitgevoerde acties zodat we de sociale media marketingstrategie steeds verder kunnen verfijnen en toespitsen op jouw doelstellingen.
Wie is je doelgroep en wat zijn je doelstellingen?
Het is heel belangrijk om te weten waar je met jouw onderneming naar toe wil gaan. Om te achterhalen wat jouw ondernemingsdoelstellingen zijn, schuiven we bij Analyz-it graag aan tafel om een transparant gesprek te voeren. Hierin komen we te weten welke doelen je tegen het einde van het jaar of het kwartaal wil bereiken, hoe het profiel van jouw gemiddelde klant er uitziet en hoe Analyz-it jouw onderneming kan helpen. Zo verliezen we gedurende de hele sociale media marketingstrategie de focus nooit uit het oog.
Welk social mediakanaal past bij jouw onderneming?
Om te weten te komen welk sociale mediakanaal het best past bij jouw onderneming moeten we eerst de alternatieven afwegen.
- Facebook is vandaag de dag bijna een verplichting geworden voor elke onderneming. Je doelpubliek verwacht dat je bereikbaar bent via hun favoriete sociale mediakanaal. Facebook is het uitgelezen kanaal om je dagelijkse activiteiten naar buiten te brengen en jouw verhaal te vertellen aan je klanten en potentiële klanten. De conversieknoppen maken het mogelijk om doelgericht marketingacties te ondernemen. Om die redenen wordt Facebook dan ook meestal als eerste opgeschreven in het sociale marketingplan.
- LinkedIn is een heel interessant kanaal voor jou als je producten en diensten biedt aan andere ondernemingen. Via LinkedIn kan je expertise tonen in je vakgebied door op regelmatige basis berichten te plaatsen. LinkedIn advertenties plaatsen is ook een aantrekkelijk marketingtool, omdat je advertenties kan richten naar specifieke functies binnen een bepaalde sector. Ideaal dus om doelgericht jouw B2B bedrijf bekend te maken bij een door jouw gekozen publiek.
- YouTube is misschien wel één van de bekendste sociale mediakanalen maar ook wel één van de minst toegankelijke. Heb je een product of dienst en ben je in het bezit van veel beeldmateriaal, dan en slechts dan is YouTube een optie voor jouw onderneming.
- Pinterest zijn dé rijzende sterren van alle sociale mediakanalen. Ideaal als jouw onderneming een product verkoopt dat visueel aantrekkelijk is. In de Verenigde Staten heeft Pinterest inmiddels een conversieknop geïntegreerd die 'Pinners' de mogelijkheid geven om met één klik een product te kopen. Deze functionaliteit zal op termijn overwaaien naar België. Je kan hierop anticiperen door nu, vandaag, een Pinterestpagina te beginnen.
- Twitter is misschien wel het tweede bekendste sociale mediaplatform, maar is niet voor elk bedrijf even nuttig. Twitter is voor diegenen die een verhaal te vertellen hebben dat een groot publiek aangaat en waar veel over te vertellen valt. Om succesvol te zijn op Twitter moeten er meerdere posts per dag geplaatst worden, dit kan een struikelblok zijn voor vele ondernemingen.
Zoals je ziet heeft elk kanaal zo zijn eigenschappen en charmes, naargelang jouw doelgroep en doelstellingen maken we uiteindelijk een selectie die het best bij jouw onderneming past.
De content planning
Eenmaal de keuze van het kanaal is gemaakt, is het nodig om een planning te maken. Wanneer plaatsen we welk bericht? Wanneer lanceren we welke prijsvraag? Hoe kunnen we anticiperen op feestdagen en gebeurtenissen? Al deze vragen krijgen een antwoord in de content planning. Zo kom jij niet voor verrassingen te staan en wordt jouw onderneming het hele jaar door vertegenwoordigd op sociale media, wat heel belangrijk is.
Evaluatie en verfijning
Eén van de vele voordelen van sociale media is dat de resultaten nauwkeurig meetbaar zijn. Hoe vaak is je advertentie of bericht getoond geweest? Hoeveel personen heb je bereikt? Hoeveel personen hebben effectief geklikt of een actie ondernomen? Welke doelgroep heb je bereikt? Al deze gegevens kunnen we achterhalen aan de hand van de statistieken. We gebruiken deze resultaten dan om je sociale media marketing te verfijnen, om zo kostenefficiënt mogelijk te kunnen werken.
Starten met social media marketing?
Contacteer ons vrijblijvend via +32 (0)11 743 676 of contactpagina.