De trends voor 2016 volgens Analyz-it!
Het jaar 2015 ligt achter ons en al het overvloedige eten is eindelijk verteerd, hoog tijd om een overzicht te maken van wat we in het nieuwe jaar mogen verwachten. De blijvende groei van sociale media, de veranderingen op gebied van Search Engine Optimization, de nieuwe webdesign trends en de technologische innovaties komen zeker aan bod in dit artikel. Lees dus gerust verder en ontdek welke innovaties zeker niet aan je neus mogen voorbijgaan. Onderaan vind je een infographic terug waar alles netjes op een rijtje staat.
Let’s get social
Tegen 2020 zullen 26 miljard van onze apparaten verbonden worden met het internet. Een voorbeeld: “Je bent aan het winkelen in je lokale supermarkt en ondertussen krijg je op een display, geïntegreerd in je winkelkar, productsuggesties op basis van je online zoekgegevens.” Met deze technologie zal je in 2016 niet dagelijks in contact komen, maar “the internet of things” wordt meer en meer de realiteit.
Er is dus veel aan het gebeuren achter de schermen van de sociale mediagiganten. Hoog tijd om op de sociale mediatrein te springen die door het marketinglandschap scheurt. Lees verder en kom meer te weten over de veranderingen die er aan zitten te komen in 2016!
1 Messaging apps als nieuw marketingtool
Je kent ze ongetwijfeld wel de grote drie messaging apps: SnapChat, Whatsapp en Facebook messenger. Deze apps worden vandaag de dag bijna uitsluitend gebruikt door consumenten. In de loop van 2016 wordt er verwacht dat meer en meer bedrijven deze technologie gaan inschakelen in hun communicatiestrategie.
Het voordeel en nadeel van messaging apps is dat de communicatie die verstuurd wordt direct en persoonlijk is. Je staat in direct contact met je klanten, wat uiterst positief is. Het is echter wel heel gevaarlijk dat je klanten je berichten als spam of als opdringerig gaan ervaren. Heel belangrijk is dus dat je goed nadenkt over de boodschap alvorens je het bericht verstuurd via de messaging app.
Hou er zeker ook rekening mee dat je niet gewoon de mobiele nummers van je klanten mag gebruiken. Net als bij een mailing moeten zij eerst akkoord gaan met het ontvangen van jouw berichten. Het is dus noodzakelijk om de klanten de meerwaarde laten in te zien van een messaging app connectie. Zo kan een kledingzaak bijvoorbeeld stijladvies geven aan hun klanten via WhatsApp, een evenementenbureau kan beelden versturen via SnapChat en een klantendienst kan laagdrempelig communiceren via Facebook messaging. Met andere woorden, de mogelijkheden zijn eindeloos.
2 Reclamespots op Facebook
De tijd dat YouTube het enige videokanaal was, ligt al ver achter ons. Volgens de statistieken van ComScore heeft Facebook in juli 2014 YouTube voorbijgestoken in het aantal bekeken video’s. Koppel daar aan vast dat conversie makkelijker te verkrijgen is via Facebook dan YouTube en je weet dat we in 2016 allemaal meer reclamevideo’s gaan terugzien op onze Facebook startpagina.
3 Like it, Share it, Buy it
Voor het moment is het nog taboe om effectief klanten aan te trekken via sociale media. Het wordt nog te veel bekeken als het doorprikken van de potentiële klant zijn comfort zone. Dit is onterecht want reclame zal vaker voorkomen op sociale media. Het is wel aangewezen om voorzichtig om te gaan met adverteren via je sociaal netwerk want er is nog steeds een doelgroep die zich stoort aan advertenties. Je moet er dus voor zorgen dat de juiste advertentie bij de juiste personen terecht komt, zo komt jouw onderneming niet over als spam.
Als je een mooi aanbod producten hebt en deze online wil verkopen dan mag je Pinterest zeker niet over het hoofd zien in 2016! Dit sociale mediakanaal zal dit jaar enorm aan populariteit winnen in de e-commercewereld. Het in huis halen van nieuwe producten zal zo simpel zijn als één klik of finger tap, allemaal dankzij de nieuwe conversieknoppen van Pinterest. Wil je nog meer te weten komen over Pinterest, lees er hier dan meer over.
Aangezien aankopen via sociale media meer en meer de normaliteit wordt, zal er een verschuiving ontstaan bij de sociale media volgers en likers. Waar het in het verleden vooral ging om kwantiteit zal in 2016 een succesvolle socialenetwerkpagina kwalitatieve volgers moeten bezitten. Volgers die reageren op je berichten, een ambassadeur zijn voor je onderneming, je website bezoeken en uiteindelijk overgaan tot een aankoop.
4 Zeg meer dan één woord
In het verleden was SEO meer een kwestie van zwaar labeur in plaats van verfijnd maatwerk. Een zoekwoord zoveel mogelijk laten terugkomen op de website was toen vaak voldoende. In de loop der tijd heeft Google deze praktijken afgestraft waardoor er een ware SEO-aardverschuiving plaatsvond en de naschokken voelen we nu nog steeds. Het “spammen” van Keywords zal in 2016 helemaal verdrongen worden Topical optimization.
De term Topical Optimization spreekt eigenlijk voor zich. Schrijf de inhoud van je website rond een onderwerp, niet enkel rond een woord. Zoekrobot Google is vandaag de dag zo geavanceerd dat het weet waarover een website gaat en welke woorden er al dan niet thuishoren. Schrijven rond een semantisch veld is dus de boodschap!
Webdesign in 2016
Hoe gebruikers omgaan met het internet verandert van jaar tot jaar. Lees verder en ontdek hoe jouw website er moet uitzien in 2016.
5 Spring er uit!
Omdat websurfers niet minutenlang willen zoeken naar de informatie dat voor hun belangrijk is, is het belangrijk dat bezoekers steeds dezelfde structuur terugvinden op verschillende websites. Maar gaat je website dan niet gewoon op in de massa? Neen hoor. Om je website meer eigenheid te geven, is het gebruik van opvallende foto’s en animaties de boodschap in 2016. Natuurlijk moet je hier ook niet in overdrijven.
Nog een manier om een meer dynamische website te hebben is het gebruik van hover afbeeldingen. Dit zijn afbeeldingen die zichzelf aanpassen als je er met je muis overgaat. Een webshop zou deze hover afbeeldingen kunnen implementeren om op een levendige manier te laten zien hoeveel producten er nog in voorraad zijn. Hetzelfde geldt voor icoontjes, deze kunnen oplichten wanneer de muis zich kortbij bevindt. Dit trekt de aandacht van de websitebezoeker, wat de call-to-action versterkt. De website die Analyz-it recentelijk heeft opgezet voor The Foodmaker implementeert deze trends optimaal.
6 Leer en centreer
De stijging in het aantal mobiele surfers heeft ook impact op het webdesign van desktopwebsites. Om je een voorbeeld te geven. Vroeger werd alles in een slideshow gezet, maar in het nieuwe jaar zal dit minder en minder voorkomen. Ter vervanging van de slideshow zal alles simpelweg centraal onder elkaar worden weergegeven. Dit komt voort uit het naar beneden swipen met je vinger bij mobiele websites.
Een andere trend die voortkomt uit mobiel gebruik, zal op te merken zijn bij het invullen van een online formulier. In plaats van in kleine balkjes je gegevens in te geven, zal dit over heel je scherm plaatsvinden. Dit geeft de websitebeheerder de kans om persoonlijker te communiceren met zijn bezoekers, waardoor het voor de bezoeker bijna lijkt dat hij een gesprek aangaat.
Marty, it’s the future!
Met 21 oktober 2015 achter de rug kunnen we eindelijk zeggen dat we helemaal ‘back to the future’ zijn. Welke nieuwe technologieën en trends we in de loop van 2016 mogen verwachten? Dat vind je hieronder.
7 Where we’re going we don’t need desktops
In 10 verschillende landen heeft het mobiel internetverkeer het desktopverkeer voorbijgestoken. In eigen land gebruikte in 2015 76% van de Belgen een desktop en 55% een mobiel apparaat. Desktop internetverkeer helemaal afschrijven zal nog niet voor 2016 zijn maar we zien dat mobiel verkeer jaar na jaar populairder wordt en het desktopverkeer wat afneemt.
Bij het opstarten van een website moet je jezelf dus altijd af vragen: “moet ik via mobiel bereikbaar zijn voor mijn doelgroep?” Als het antwoord op deze vraag ja is, dan hoef je niet te twijfelen en moet je ervoor zorgen dat je website responsive is. Hierdoor wordt je website mooi en gebruiksvriendelijk weergegeven op een mobiel apparaat. Dit heeft als resultaat dat er meer websitebezoekers contact met je opnemen, je meer online verkoopt of dat er meer personen je winkel bezoeken.
8 Advanced Machine Learning
De tijd dat computers simpelweg berekeningen opslaan en calculeren ligt achter ons. Smart devices, die zijn de toekomst. Door het jaar 2015 heen hebben smartwatches stilletjes aan hun intreden gemaakt. Ze hebben de wereld nog niet op z’n kop gezet zoals de release van de iphone in 2007, maar met de Apple watch 2 die dit jaar verwacht wordt kan dat best wel eens gebeuren.
Deze smart machines nemen zelf data op zoals je hartslag en andere parameters en geven daarna suggesties op maat. Heb jij bijvoorbeeld te lang stilgezeten dan zal Apple Smartwatch je helpen om meer beweging in je leven te krijgen. Het komende jaar en de jaren daarna zullen computers slimmer, sneller en gebruiksvriendelijker worden. Zo heeft elke persoon een computer die past bij zijn of haar levensstijl. Gelukkig is een realiteit zoals in de Terminator films nog wel even van ons verwijdert.
9 Just print it!
3D printers lijken voor het moment een gadget dat niet voor iedereen beschikbaar is. Hier kan in de nabije toekomst toch wel verandering in komen. Vandaag de dag zijn er al betaalbare printers op de markt maar voor komend jaar wordt verwacht dat 3D printers nog goedkoper worden. Een 3D printer aankopen kan voor bepaalde bedrijven de workflow een stuk versnellen. Denk maar aan een architect die zijn tastbare maquette zonder problemen naar de andere kant van de wereld kan doorsturen.
Doordat deze technologie in 2016 meer zal aangekocht worden door bedrijven, verwachten we dat de kostprijs voor een 3D printer de komende jaren alleen maar zal dalen. Een wereld waarin elke particulier een 3D printer heeft is nog niet meteen voor 2016, maar dat deze technologie een grote impact op ons leven zal hebben in een iets verdere toekomst, dat staat vast. Denk maar aan bijvoorbeeld gratis testmonsters die je kan downloaden en zelf thuis kan afdrukken.
10 I can see the future
Als je vandaag de dag door de bibliotheek van YouTube scrolt, dan zal je ongetwijfeld al wel eens een 360° video tegengekomen zijn. In 2016 wordt verwacht dat deze technologie meer en meer gebruikt zal worden in enerzijds commerciële video’s en anderzijds bedrijfsvoorstellingen op de website.
Facebook geeft sinds september 2015 ondersteuning aan 360° video’s. Koppel dit aan het feit dat we in de toekomst meer reclamefilmpjes zullen zien op Facebook. Dan kan je ervan uit gaan dat we in 2016 virale commerciële 3D video’s zullen delen op de sociale netwerksites.
Eerder dit jaar heeft Samsung de Gear VR uitgebracht. De alom bekende Oculus Rift en andere virtual reality apparaten worden verwacht in het eerste kwartaal van dit jaar! Het laatste van deze technologie hebben we dus zeker nog niet gezien.
Tous ensemble in 2016!
Zo, nu ben je weer helemaal mee met de aanstormende trends. Wat kan je van Analyz-it verwachten in het nieuwe jaar? Dat we zoals altijd gefocust zullen zijn op de ontwikkeling in deze snel veranderende technologische markt. Wat verwachten wij van 2016? Dat de rode duivels de hoofdprijs binnenhalen op het EK.
Klik op de afbeelding voor ware grootte