Voor de Oresto Food Partners B2B besteltoepassing hebben we het afgelopen jaar (2023-2024) uitbreidingen en optimalisaties doorgevoerd om de efficiëntie te verhogen. Op deze manier spelen we in op de behoeften en feedback van de gebruikers, met als doel een optimale gebruikerservaring en verhoogde winstgevendheid voor Oresto Food Partners.
Producten bestellen als eenheid en betalen per gewicht
Een van de meest impactvolle uitbreidingen is de mogelijkheid om producten, die traditioneel per gewicht worden besteld, nu ook af te rekenen per stuk. Dit geldt bijvoorbeeld voor producten zoals een bol kaas of een stuk hesp, die gewogen en gesneden worden voordat ze verkocht worden. Dankzij deze nieuwe functie kunnen producten per eenheid verkocht worden, waarbij de exacte prijs pas na het wegen wordt vastgesteld.
Dit betekent dat klanten een geschatte prijs weergegeven zien en dat de betaling achteraf gebeurt. Deze wijziging vereiste doordachte aanpassingen in de webshop, waaronder het updaten van alle pagina's waar prijzen worden weergegeven, de bevestigingsmails, en de API-integraties.
Optimalisatie van inlogpagina
De inlogpagina hebben we na twee jaar geoptimaliseerd om deze duidelijker te maken voor de gebruiker. Concreet hebben we de functies voor het vergeten van wachtwoorden en het instellen van wachtwoorden voor eerste gebruik aangepast, zodat minder technisch onderlegde gebruikers ook meteen hun weg vinden.
Daarbovenop is het nu ook mogelijk om via het inlogscherm eenvoudig een nieuw account aan te vragen. Deze aanpassingen waren zoals verwacht succesvol, want sinds de lancering van het nieuwe design is er een toename in het aantal aanvragen voor klantenaccounts.
Huismerken extra in de kijker
Vervolgens wilde Oresto Food Partners graag de zichtbaarheid van hun zes huismerken vergroten. De zoekfunctie is daarom aangepast om niet alleen de meest relevante resultaten te tonen, maar ook de huismerkproducten een plaatsje bovenaan te geven. Dit biedt een sterk commercieel voordeel voor Oresto Food Partners doordat de winstmarges van deze producten hoger ligt.
Mobiele optimalisaties
De mobiele markt blijft zich snel ontwikkelen, elk jaar worden er nieuwe smartphones geproduceerd in alle mogelijke maten en verhoudingen. Om ervoor te zorgen dat de webshop steeds op alle apparaten correct zichtbaar is, voeren we continu grafische verbeteringen uit. Dit zorgt ervoor dat gebruikers, ongeacht hun apparaat, altijd een optimale gebruikerservaring hebben.
Snelheid en efficiëntie
In de begindagen van het B2B-bestelsysteem waren er slechts drie grossiers gekoppeld aan het systeem. Inmiddels is dit aantal gegroeid naar tien. Deze toename heeft de belasting op de webshop vergroot, ondanks voortdurende inspanningen om de prestaties te optimaliseren. We stelden daarom een OLAP-rapportagesysteem in, om te identificeren waar het grootste dataverbruik zich voordoet. Het bleek dat sommige shops, beheerd door externe programmeurs, data op een inefficiënte manier synchroniseerden met de centrale database. We zorgden daarom voor de nodige ondersteuning aan de externe programmeurs om ervoor te zorgen dat de database efficiënt en gestroomlijnd functioneert.
Sinds de Oresto Food Partners B2B-besteltoepassing online staat, blijven we alles nauwlettend opvolgen om een soepele werking te garanderen. Deze voortdurende optimalisatie zorgt ervoor dat de webshop blijft voldoen aan de hoge standaard die we onszelf opleggen en de hoge verwachtingen van de gebruikers.