Om een website of webshop rendabel te maken, heb je bezoekers nodig en liefst zo veel mogelijk! Deze bezoekers kan je op verschillende manieren naar je website 'lokken' hetzij via sociale media, e-mail marketing, zoekmachine optimalisatie of een betalende Google AdWords campagne. In dit artikel laat ik je graag even mee achter de schermen kijken naar de optimalisatie van een bestaande Google AdWords campagne. Dankzij deze optimalisatie behaalden we in 2 maanden tijd een verhoging van 57% in het aantal aanvragen.
Om de bezoekersstroom en de bijhorende aanvragen stabiel te houden werd er sinds januari 2013 maandelijks geïnvesteerd in de interne opvolging en begeleiding van een Google AdWords campagne.
Omdat het opvolgen en rendabel maken van een Google AdWords campagne een vak apart is, nam Voxbone in september 2014 contact met Analyz-it op om de huidige AdWords campagne te analyseren en optimaliseren.
Hoe hebben we dit aangepakt?
Grondige SEA-analyse
Vooraleer we van start gingen met het optimaliseren van het account werd er een grondige SEA-analyse uitgevoerd op de bestaande campagnes. Zo werd er onder andere gekeken naar de algemene hygiëne van het account, de prestaties van de zoekwoorden en advertenties, de resultaten in Google Analytics, noem maar op.
Aan de hand van deze analyse werd er een uitgebreid rapport voorgesteld met mogelijke verbeterpunten.
Optimalisatie
Na het uitvoeren van deze analyse kon het optimalisatieproces van start gaan. Concreet moesten alle campagnes opnieuw vanaf 0 opgebouwd worden, inclusief het:
- Bepalen van de targetregio's;
- Herschrijven van de advertenties;
- Opnieuw formuleren van de zoekwoorden;
- Implementeren van nieuwe extensies;
- ...
Kortom een heel karwei wanneer je de hele wereld wil bereiken ;-)
Intensieve opvolging
Van zodra de meest belangrijke campagnes geoptimaliseerd en actief waren, werd er gekozen om de campagnes dagelijks zeer intensief op te volgen en bij te sturen. Tijdens deze opvolging maakten we gebruik van een zeer duidelijke opvolgingsflow. In deze flow werden er meerdere parameters ingebouwd om te bepalen of een zoekwoord 'goed' of 'slecht' was, zo mocht de kost per conversie niet hoger dan 25 euro zijn.
Dankzij deze flow was het voor Voxbone ook zeer duidelijk wat de opvolging precies inhield en waarom een zoekwoord als 'goed' of 'slecht' behandeld werd.
Het resultaat?
Op het einde van januari 2015 werd er een evaluatie gedaan van de behaalde resultaten en werd er maar liefst een stijging van 57% opgemeten in het aantal aanvragen.
Na het behalen van deze resultaten stopt het werk voor ons niet. Wij blijven ons dagelijks inzetten om de campagne op te volgen en bij te sturen indien nodig om nog betere resultaten te behalen.
"Analyz-it did a fantastic job optimizing SEA in my company. They are a reliable, thorough and efficient SEA experts. Their help was very valuable to us as they managed to increase Adwords conversions by 60% in 2 months.
I highly recommend them for SEO/SEA missions." |
Wil je ook meer uit je Google AdWords campagne halen?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel +32 11 74 36 76.