De wensen en noden van onze klanten veranderen door de jaren heen. Dankzij de stabiliteit en duurzaamheid van Analyz-it webapplicaties is het vaak mogelijk om dit binnen de bestaande omgeving te realiseren. In kader hiervan hebben we in 2023 en 2024 een aantal belangrijke aanpassingen doorgevoerd op de B2B besteltoepassing van Covetrus, Netorder, die al sinds 2005 online staat! Hieronder een aantal optimalisaties die Analyz-it heeft ontwikkeld.
Nieuwe kortingen in bestaande kortingsstructuur
Covetrus maakt gebruik van SAP voor hun prijsbeheer, wat omwille van verschillende kortingsberekeningen een complex systeem is. Zo zijn er bijvoorbeeld staffelkortingen, percentagekortingen en gratis producten bij bepaalde hoeveelheden, producten en producenten.
Om een voorbeeld te schetsen: Één specifiek product kan een staffelkorting hebben met daarbovenop nog extra procentuele kortingen. Deze kortingen kunnen zowel op product- als op producentniveau (bv: Bayer) worden ingesteld.
Recent hebben we nieuwe kortingsberekeningen toegevoegd aan de besteltoepassing. Dit was een uitdaging, aangezien de integratie van de nieuwe promoties rekening moest houden met de bestaande promoties. Om de effectieve prijs te berekenen, gebruiken we de API van SAP. We simuleren vanuit de besteltoepassing een order in deze API, die vervolgens de nodige berekeningen uitvoert om de nettoprijs te bepalen. Deze geven we dan real-time grafisch weer in de besteltoepassing van Covetrus.
Nieuw retourformulier
Voorheen was er een eenvoudig retourformulier beschikbaar voor klachten en het retourneren van producten. Omdat de gebruikers zelf hun gegevens handmatig moesten invullen, was dit formulier echter niet gebruiksvriendelijk, foutgevoelig en tijdrovend.
Dankzij onze uitbreiding kunnen dierenartsen (klanten van Covetrus) naar Netorder gaan en een retouractie opstarten, rechtstreeks in hun bestelhistoriek. Deze nieuwe retourfunctie wordt gevalideerd om alles zo correct mogelijk te verwerken. Zo zijn er restricties:
- Het product mag niet langer dan een bepaalde periode geleden zijn besteld
- Gekoelde producten kunnen niet geretourneerd worden
- Gepersonaliseerde producten komen eveneens niet in aanmerking voor retour
Alleen producten die geretourneerd mogen worden, kunnen daadwerkelijk geselecteerd worden uit de bestelhistoriek. De retouraanvraag wordt vervolgens per e-mail naar Covetrus gestuurd voor verdere behandeling.
Verbeterd klachtformulier
Elke Covetrus klant heeft de mogelijkheid om per artikel een klacht in te dienen. Er zijn voorgedefinieerde klachtenopties beschikbaar, maar klanten kunnen ook zelf een klacht omschrijven. Nadat de klacht is ingediend, wordt deze doorgestuurd naar de klantendienst van Covetrus, die deze verder verwerkt.
Bestellen van verdovende middelen
Het online bestellen van verdovende middelen is wettelijk beperkt, omdat deze ook door mensen kunnen worden misbruikt. Vroeger, voor onze aanpassingen, moesten dierenartsen, bij de bestelling van verdovende middelen, een PDF downloaden, invullen en doorsturen. Dit was een omslachtig en niet gebruiksvriendelijk proces. Hierdoor lag de drempel te hoog voor klanten die de verdovende middelen effectief nodig hadden, ook al is het belangrijk om de wetgeving te volgen.
Binnen een nieuw wettelijk kader hebben we dit bestelproces vereenvoudigd. Volgens de nieuwe methode kunnen klanten via een apart scherm, waar alle verdovende middelen te vinden zijn, hun winkelmandje vullen. Éénmaal ze overgaan tot een bestelling moeten ze enkel bevestigen dat zij de bevoegde persoon in kwestie zijn. Na validatie van de persoonsgegevens wordt de bestelling samen met een gedetailleerd document doorgestuurd naar Nerum, de partner van Covetrus voor verdovende middelen, en zij werken de bestelling verder af.