Om een webshop rendabel te krijgen, heb je nood aan bezoekers. Nieuwe of terugkerende bezoekers en liefst zo veel mogelijk! Deze bezoekers kan je op verschillende manieren bereiken hetzij via sociale media, e-mail marketing, zoekmachine optimalisatie of een betalende SEA (Google campagnes).

In dit artikel laat ik je graag mee achter de schermen kijken hoe de opstart van een Google AdWords campagne voor nieuwe bezoekers en aanvragen zorgt.

Profiel van de klant

All Tank Solutions biedt totaaloplossingen aan voor het opslaan en vervoeren van brandstof. Daarnaast installeren ze meet- en tankinstallaties, voeren ze keuringen uit en renoveren ze bestaande installaties.

Om ook de service op het gebied van de vindbaarheid in Google te ondersteunen, koos Michel Cleyman (zaakvoerder van All Tank Solutions) voor de opstart van een Google AdWords campagne.

Onze aanpak

Vanuit een kennismakend gesprek werden de pijnpunten van de huidige website blootgelegd en werden er concrete acties opgemaakt. Zo was het meteen duidelijk dat de opstart van een Google AdWords campagne een oplossing kon bieden voor het beperkte aantal websitebezoekers en de bijhorende aanvragen. Voor de opstartfase werd er bewust gekozen voor testperiode van 3 maanden in een straal van 35 km rondom het kantoor en een bijhorend dag budget van 5 euro.

Om deze Google AdWords campagne op te starten, werd er in verschillende fasen gewerkt:

1. Zoekwoordanalyse

In combinatie met de expertise van Michel, Katrien en de KeyWord tool van Google werd er een uitgebreide zoekwoordanalyse gedaan om een effectieve zoekwoordenlijst samen te stellen. Binnen deze lijst lieten we de nodige ruimte voor aanbevelingen vanuit Google, maar kozen we er toch bewust voor om de zoekwoorden af te bakenen zodoende dat we enkel geïnteresseerde bezoekers aantrokken.

2. Opstellen van campagnestructuur

Vanuit een analyse van de huidige website werd de structuur grotendeels overgenomen voor de opbouw van de campagnestructuur in Google AdWords. In deze fase werden ook de nodige landingspagina's vastgelegd en vroegen we de huidige webdesigner om een 'bedankt-pagina' te implementeren wanneer het contactformulier werd ingevuld. Dankzij deze implementatie konden we exact meten hoeveel keer het contactformulier werd ingevuld en wat de ROI per kanaal was.

3. Advertentieteksten schrijven

Nu de campagnestructuur bekend was, begonnen we met het schrijven van de nodige advertentieteksten. Advertentieteksten die zorgen voor de nodige segmentatie (we willen immers de juiste mensen aantrekken) en die bovendien ook de USP's van All Tank Solutions duidelijk vermeldde.

4. Evaluatie door Google

Vooraleer we de campagne activeerde, plande we samen met onze Google Partners contactpersoon een evaluatie van de Google AdWords campagne in. Zodra de campagne geëvalueerd was, kwam het licht op groen en plaatsten we de campagne actief.

Resultaten van de AdWords campagne

Al na de eerste maand merkten we een groot verschil op in het aantal bezoekers naar de website. Na maand één trokken we 1.000 bezoekers meer aan dan de vorige maand.

Tijdens de tweede maand werd er opnieuw een lichte stijging in het aantal bezoekers vastgesteld. Doch was vooral de stijging in het aantal aanvragen duidelijk merkbaar, iets wat ook Michel opmerkte: "Dankzij de AdWords campagne ontvangen we meer aanvragen, zowel via onze website, alsook telefonisch."

Na maand 3 zagen we dat de Google AdWords campagne de voornaamste leverancier was van de ingevulde contactformulieren, een leuke erkenning voor onze online marketeer en alweer een tevreden klant die het nut van een Google AdWords campagne mag ervaren. Er werd dan ook beslist om de testperiode van 3 maanden verder te zetten!

Michel Cleymans
All Tank Solutions

 "Alvorens met de campagne te starten hebben we uitgekeken naar een betrouwbare partner. Want ook hier verkozen we professionalisme boven hobbywerk. Via collega ondernemers zijn we bij Analyz-it terecht gekomen met de huidige relatie als resultaat.

Wij hebben Analyz-it leren kennen als een betrouwbare partner. De gemaakte afspraken worden nagekomen en je krijgt de mogelijkheid een lange termijnrelatie op te bouwen. En dat is voor iedereen fijn werken toch?


Wil je ook starten met Google AdWords?

Contacteer ons vrijblijvend voor een gesprek of bel +32 (0)11 74 36 76.