Bij Analyz-it streven we voortdurend naar innovatie om onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Door de toenemende uitdagingen rondom e-mailverzending en de noodzaak om e-mails betrouwbaar en veilig te versturen, bouwden we onze eigen mailserver die volledig is afgestemd op onze specifieke behoeften.

Hoe werkte ons mailersysteem vroeger?

Vroeger stuurden we e-mails rechtstreeks vanuit de server van de provider naar de klant via het Simple Mail Transfer Protocol, waarbij de SMTP fungeert als een wachtrij voor e-mails. Als een e-mail niet onmiddellijk verzonden kan worden, blijft deze in de wachtrij en kan hij later alsnog worden verstuurd. Maar waarom is een eigen mailserver dan nodig?

De noodzaak van een eigen mailserver

Door de jaren heen worden e-mails steeds vaker, al dan niet terecht, als spam gemarkeerd. Hierdoor werd het cruciaal om vanuit een eigen afgesloten server de e-mails te verzenden. De traditionele aanpak had echter enkele nadelen. Als een verzending mislukte, was de e-mail definitief verloren, zonder dat we konden achterhalen waar deze zich bevond en/of het überhaupt nog verzonden moest worden.

Deze problemen zette ons er aan toe om een eigen mailserver te ontwikkelen. Met een op maat gemaakte oplossing kunnen we niet alleen de betrouwbaarheid van de e-mailverzending verhogen, maar ook ongewenste spam e-mails er uitfilteren. Dit zorgt ervoor dat de kans klein wordt dat mails die vanuit de website verstuurd worden, via het contactformulier, onterecht in de spambox terechtkomen.

De architectuur van de nieuwe mailserver

Onze nieuwe mailserverarchitectuur is zowel veilig als efficiënt. Vanuit verschillende websites worden e-mails verstuurd naar een SMTP die op dezelfde server staat als de website. Zowel de SMTP als de websites zijn door ons ontwikkeld, waardoor we volledige controle hebben over dit proces.

De SMTP-servers sturen de e-mails op hun beurt door naar een centrale API, die op één enkele server staat. Deze API communiceert met de mailer, die verantwoordelijk is voor de uiteindelijke verzending van de e-mails naar de juiste personen. Tussen de API en de mailer bevindt zich een database die zorgt voor de opslag en het beheer van e-mails.

[Schema] 

De voordelen van een eigen mailserver

Door de aanpassingen lijkt het alsof de e-mails van de website door de klant zelf worden verstuurd. Dit vermindert de kans aanzienlijk dat deze in de spamfolder van populaire mailservices zoals Office 365, Sendgrid en Exchange belanden.

Bovendien hebben we nu een verbeterde controle over de e-mailverzending. We kunnen nauwkeurig monitoren welke e-mails zijn verzonden, welke nog in de wachtrij staan en welke mogelijk problemen ondervinden. Als er dan een probleem is in één van de componenten van de mailserver, dan kunnen we deze snel identificeren en meteen oplossen.


Meer weten over webapplicaties op maat?
Neem dan contact op met Analyz-it

Je kan ons steeds een e-mail sturen of ons telefonisch bereiken via 011 74 36 76.

Neem contact op voor meer info