Uniek concept
Helpshop is een online webshop van zowel een Apotheek als een Bandagisterie (hulpmiddelen). Achter deze shop schuilen 2 vennootschappen die dezelfde software en webshop delen.
Technische uitdagingen
Véél producten
Bij het online gaan van de webshop bevatte deze meer dan 25.000 artikelen, die automatisch up-to date gehouden worden qua prijs, productomschrijving en foto’s. Dit in het Nederlands en het Frans.
Koppeling met meer dan 10 verschillende systemen
De webtoepassing is gekoppeld met onder andere
-
2 voorraad- en facturatie systemen (van de apotheek en de bandagisterie)
-
2 verschillende productdatabases voor productomschrijvingen (teksten) en bijlagen (vb bijsluiters)
-
3 verschillende bronnen om foto’s op te halen en te koppelen aan producten
-
Betalingssyteem van Ogone
- Bpost voor het kiezen van een leverpunt of locker
-
Het CMS systeem van de website om commerciële teksten toe te voegen aan de site
-
Een beheersysteem om o.a. productvarianten te definiëren en maattabellen in te voegen.
Geavanceerde zoekfunctie
De zoekfunctie van de webshop zoekt niet alleen op productnamen of categorieën, maar gaat ook in de omschrijvingen en CNK nummers zoeken. En als je zoekresultaat geen producten weergeeft, word je automatisch uitgenodigd om je vraag te stellen aan een medewerker van Helpshop.
Gebruiksvriendelijkheid staat centraal
Usability
Gebruiksgemak of usability is een aparte wetenschap die we grondig toegepast hebben op deze webshop. Zo hebben we veel aandacht geschonken aan de kleurkeuze, contrasten, lettertypes, knopgrootte, leesbaarheid (‘scannability’) van de website. Ook de systeemboodschappen of eventuele foutmeldingen zijn steeds in taal van de gebruiker. In het bestelproces van de shop wordt de totaalprijs ondubbelzinnig vermeld: kortingen worden onmiddellijk in mindering gebracht en de leverkosten worden nog voor het bestellen vermeld.
Groeperen van Producten
In het ERP systeem van de klant zit elke productvariant als apart product gedefinieerd. Producten met een specifieke kleur of maat zouden in principe als aparte producten getoond worden in het ERP een unieke productfiche. Op de webshop geven we deze producten toch samen weer als productvarianten. Om verschillende producten snel en overzichtelijk te groeperen, hebben we in ons beheersysteem extra schermen voorzien.
SEO
De vindbaarheid in Google is een key-succes factor van een goede webshop. Deze shop hebben we dan ook met SEO-ogen bekeken, en zoveel mogelijk automatisch geoptimaliseerd. Het is voor de webshopbeheerder immers onmogelijk om 25.000 producten manueel te optimaliseren voor zoekrobotten.
Begeleiding
De mensen van Helpshop werden niet voor de leeuwen gegooid in de webshop jungle. We hebben hen stap voor stap begeleid in het proces: vanaf de keuze van de domeinnaam, naar het opstellen van de specificaties, tot het testen en de nazorg. Nu de shop klaar is, staan we nog elke dag paraat om eventuele uitbreidingen te programmeren.
E-marketing
Ondertussen doen we ook de volledige e-marketing rond de webshop. Nieuwsbrieven, Search Engine Advertising, Search Engine Optimisation, Facebook en Google+ staan op het menu om aangepakt te worden.
Investeren en renderen
De investering in deze shop is niet gering geweest. Echter in vergelijking met een bijkomende ‘stenen’ vestiging, is deze investering veel beter verteerbaar. Het grote voordeel van dit online platform is het meetbare rendement: enkele dagen nadat de shop online is gegaan, zat het bezoekersaantal al boven de 150 bezoekers per dag, zonder enige vorm van reclame. De shop is dus duidelijk goed vindbaar in de zoekresultaten. Verder werden er conversiemetingen ingesteld zoat we nu doelgericht acties en optimalisaties kunnen uitvoeren.