Om klanten in België en Nederland te leiden naar een dealer die het best bij hen past, heeft Van Dyck | Gardenpartner (Pro) de hulp van Analyz-it ingeschakeld.

Om de dealers op de eerste plaats te zetten en de naam Van Dyck minder prominent aanwezig te maken, was het nodig om een nieuwe naam te kiezen voor deze webshop. Na enkele brainstorm rondes en veel wikken en wegen werd GardenPartner geboren. Het totale project omvat 5 onderdelen:

  1. Een beheeromgeving op maat
  2. De centrale portaalsite
  3. GardenPartner, webshop op maat
  4. GardenPartner Pro, webshop voor professionelen
  5. Online marketingtraject op maat van de klant

Een beheeromgeving op maat

Om het beheer van de webshop te vereenvoudigen, heeft Analyz-it een gecentraliseerde applicatie op maat gebouwd, zodat de werknemers van Van Dyck Marcel zelf in staat zijn om producten, specificaties, opties en dealers toe te voegen en te beheren.

Via de beheersomgeving kan de webshopbeheerder snel en eenvoudig categorieën aanmaken en de juiste producten er aan vast koppelen. Aan elk product kunnen dan ook weer specificaties (attributen) en opties toegevoegd worden.

Beheerapplicatie op maat

Het systeem heeft geen enkele beperking, wat er op neer komt dat de databasebeheerder vrijwel oneindig aantal categorieën en producten kan toevoegen. Gegevens die ingegeven worden in deze database op maat, worden in real time aangepast op de GardenPartner webshop.

Ook de gegevens van de dealers, zoals: de naam, het adres, de openingsuren, hun logo, en zo verder, zijn aanpasbaar in de beheersomgeving op maat. De dealer zelf, die heeft ook de mogelijkheid om zijn gegevens aan te passen op basis van een persoonlijke login.

De centrale portaalsite

De naam "Tuinmachines Van Dyck Marcel" is bekend in heel de BeNeLux, de naam GardenPartner nog niet. Dit maakt dat "Van Dyck Marcel" nog steeds een aanspreekpunt is voor vele mensen. Daarom hebben we er voor gekozen om een Van Dyck portaalsite te ontwikkelen. Via deze website kunnen consumenten en professionelen de weg vinden naar de juiste webshop: Gardenpartner voor de consumenten, GardenpartnerPro voor de professionals.

GardenPartner, webshop op maat voor de consumenten

Dealerselectie GardenPartner

Bezoekers (particulieren) zullen een voorkeursdealer kunnen kiezen op basis van hun locatie. Deze voorkeur wordt dan in het profiel van de bezoeker opgeslagen.

Geselecteerde voorkeursdealer Gardenpartner

Wil je als klant liever eerst een product kiezen en dan pas een dealer? Geen probleem. Dan ga je eerst op zoek naar een product van een bepaald merk met de juiste specificaties, om daarna de keuze te maken welke dealer het best bij je past.

Omdat online aankopen steeds meer uitgevoerd worden met een mobiel apparaat, is GardenPartner dan ook volledig responsive. Dit wil zeggen dat het design van de webshop zich automatisch aanpast aan het apparaat waarmee de bezoeker surft. Smartphone gebruikers zullen een ander design te zien krijgen dan desktopgebruikers. Op die manier zorgt een responsive webshop ervoor dat de tuinmachines 24/24, 7/7 beschikbaar zijn voor iedereen, waar en wanneer hij of zij dat wil.

GardenPartner Pro voor de professionals

Van Dyck Marcel staat in de hele BeNeLux ook bekend om zijn sterke service naar overheden en bedrijven toe. De professionele machines online beschikbaar stellen voor deze doelgroep is dan ook een logische stap.

Zoals je kan verwachten, loopt het aankoopproces bij de professionele producten anders dan bij de commerciële. De prijzen worden exclusief btw weergegeven, de nadruk ligt meer op de specificaties en er zijn veel meer optieproducten die aan een hoofdproduct kunnen gekoppeld worden.

Al deze verschillen hebben geleid tot een aantal aanpassingen in de beheeromgeving op maat. Voor Van Dyck Marcel Belgium is het ondanks de twee verschillende webshops, mogelijk om aanpassingen uit te voeren in één gecentraliseerde applicatie. Lekker handig. 

Online marketingtraject op maat van de klant

Nu dat de twee webshops en de portaalsite online staan, is het de taak van Analyz-it om deze websites rendabel te maken. In samenspraak met de klant hebben we een online marketingtraject opgemaakt, zodat we de hele BeNeLux kunnen bereiken.

Met behulp van Google Ads gaan we er in eerste instantie voor zorgen dat er meer bezoekers naar de website komen. Door te gaan kijken welke bezoekers effectief een bestelling hebben verricht, komen wij te weten welke zoekwoorden en welke producten belangrijk zijn voor de klanten.

Deze informatie kunnen we in het verder verloop van de Google campagnes slim inzetten om ervoor te zorgen dat het rendement van hun advertentiebudget zo hoog mogelijk ligt.

Nu we weten welke zoekwoorden voor het meeste rendement zorgen, schrijven we commerciële teksten op maat. Deze implementeren we in de websites en dit wordt dan SEO of Search Engine Optimization genoemd.

Door deze teksten online te plaatsen, kunnen wij ervoor zorgen dat de producten in gardenpartner.eu en gardenpartnerpro.eu zonder advertentiebudget 24/7 bovenaan in Google staan. Op deze manier komen meer kwalitatieve bezoekers naar de website, wat op zijn beurt het rendement van de webshops verhoogt.

De volgende stap is om al deze kennis te bundelen in een rendabele sociale media marketingstrategie. We weten wat er leeft bij de klanten, we kennen de doelgroep, we hebben ondervonden welke producten belangrijk of onbelangrijk zijn, etc. Hoog tijd om GardenPartner aan iedereen te tonen op sociale media, want Google is heus niet de enige website die iedereen dagdagelijks gebruikt.

Met doelgerichte advertenties en wekelijkse berichten op Facebook, Instagram, LinkedIn, ... kunnen wij voor meer naamsbekendheid en meer rendement zorgen.


Ook een totaal project om meer rendement uit het internet te halen?

Analyz-it is sinds 2002 gespecialiseerd in het ontwerpen van websites en webshops. Contacteer ons vrijblijvend via contact@analyz-it.be of +32 (0)11 743 676.